Avantajele si dezavantajele masinilor electrice

Avantajele si dezavantajele masinilor electrice

Masinile electrice castiga din ce in ce mai mult teren in Romania. In primele sase luni ale anului, vanzarile de masini pur electrice au crescut cu 32% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Au fost cumparate 600 de unitati. In toata lumea, anul trecut erau inmatriculate peste doua milioane de astfel de vehicule.

Economisiti bani

Utilizarea unei masini electrice va aduce din start avantajul ca pe termen lung vom economisi bani.

De exemplu, daca parcurgem o mie de kilometri, cu un consum de 7 litri la suta de kilometri si un pret de 4,5 lei pe litru al carburantului, cheltuim peste 300 de lei. Aceeasi distanta parcursa cu o masina electrica ne va costa de aproape 5 ori mai putin, la pretul de 50 de bani pe kilowatt ora.

La unele statii de incarcare pretul ajunge si la 1,2, dar chiar si asa, economisim.

Pe langa bani economisiti, o masina electrica nu polueaza, motorul este silentios si are performante la accelerare asemanatoare unor masini diesel sau pe benzina.

Mai mult, in Romania bonusul oferit de guvern la achizitia unei masini 100% electrice este de aproximativ 10.000 de euro.

Cu toate acestea, pretul unui astfel de vehicul este ridicat. Un alt dezavantaj este timpul de incarcare, poate fi de peste 8 ore.

Chiar daca in ultimii ani autonomia a fost imbunatatita, si acesta e un minus in comparatie cu masinile pe combustie.

Masinile electrice sunt clasificate in cinci categorii:

BEV – Battery Electric Vehicle – o masina care este pusa in miscare exclusiv de unul sau mai multe motoare electrice, fiind alimentate de o baterie. Aceasta trebuie reincarcata la o statie special conceputa in acest sens sau acasa, la o priza obisnuita. Timpii de incarcare difera in functie de cablu si metoda, variind de la 30 minute si pana la 12 ore. Cele mai populare masini electrice de acest gen in Romania sunt Renault Zoe, Nissan Leaf sau Volkswagen e-Golf.

PHEV – Plug-In Hybrid Electric Vehicle – puterea este oferita de un motor cu combustie interna, concomitent cu un motor electric. Bateria motorului electric poate fi incarcata separat sau prin intermediul propulsorului termic. Exemple populare in Romania ar fi Mitsubishi Outlander PHEV, Peugeot 508 sau Toyota RAV 4 PHEV.

MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle – masina se bazeaza pe motorul cu combustie interna insa utilizeaza un mic propulsor electric ca mecanism de conservare a resurselor la franare, mers constant sau opriri. Propulsorul electric nu este suficient pentru a deplasa de unul singur vehiculul insa va fi acolo pentru a permite oprirea motorului termic in circumstantele potrivite si repornirea prompta, economisind astfel carburant si diminuand emisiile poluante.

EREV – Extended Range Electric Vehicle – o varianta de „PHEV” in care bateriile sunt incarcate la nevoie si de un mic generator de curent. Acest generator este practic un motor foarte mic pe benzina (in jur de 500-600cc) si poate fi alimentat la orice statie de carburant. Un exemplu pentru aceasta categorie este BMW i3.

HEV – Hybrid Electric Vehicle – motorul electric lucreaza concomitent cu motorul termic, reusind astfel performante de consum excelente. Modele populare ce folosesc aceasta tehnologie sunt Toyota CH-R si Toyota Prius.

Cele mai populare masini electrice vandute in Romania costa de la 30.000 de euro in sus.

In primele sase luni ale anului, vanzarile de masini pur electrice au crescut cu 31,6% si cele hibridele plug-in cu 107,8%. In acelasi timp, hibridele fara incarcare externa au scazut cu 9,2%, la 2.023 de unitati.

Distribuie