Afla totul despre geometria rotilor

Afla totul despre geometria rotilor

Orice masina trebuie sa se deplaseze in linie dreapta si asta depinde in mod direct de geometria rotilor. In termeni populari mai este cunoscuta si sub numele de „unghi de fuga” si trebuie verificata periodic. Daca intampini dificultate la mentinerea directiei sau ai facut schimbari de exemplu la sistemul de suspensie sau cel de directie, le fel trebuie sa faci imediat geometria rotilor.

Ar trebui sa verifici geometria rotilor si daca ai avut parte de un impact mai serios, de exemplu atunci cand treci printr-o groapa adanca.

De geometria rotilor depind in mod direct siguranta ta si a pasagerilor, confortul la volan, dar si consumul de carburant. Pentru a nu suprasolicita masina sau anvelopele pe o perioada mare de timp sa ruleze cu o geometrie necorespunzatoare, periodic ar trebui sa mergi la un service autorizat pentru verificari. Cu cat amani cu atat mai mult pot sa apara probleme si dupa vei avea cheltuieli suplimentare, piese sau chiar anvelopele uzate si trebuie sa iei altele noi.

Ce este geometria rotilor?

Geometria rotilor presupune pozitionarea tuturor celor patru anvelope in asa fel incat acestea sa fie paralele intre ele si perpendiculare pe suprafata carosabila. Doar asa se asigura o deplasare uniforma si sigura a masinii, fara a suprasolicita cauciucurile sau sistemul de directie si fara a pune in pericol siguranta pasagerilor sau a celorlalti participanti la trafic.

Mai mult, cu o geometrie verificata si reglata, se va mentine si o tinuta de drum corespunzatoare, iar rotile vor fi aliniate corect, atat fata de directia de mers, cat si una fata de cealalta, ceea ce permite rularea confortabila, sigura si chiar economica.

Pentru a regla corect geometria la roti, trebuie luate in considerare urmatoarele trei unghiuri:

– Unghiul de cadere;
– Unghiul de convergenta;
– Unghiul de fuga.

Unghiul de cadere este unghiul pe care-l formeaza roata in raport cu vehiculul, atunci cand privesti masina din fata. Acest unghi poate fi:

Negativ – cand partea superioara a rotii este inclinata spre interiorul masinii. Daca unghiul este prea mare, apare uzura prematura a partii interioare a anvelopelor;

Pozitiv – cand partea superioara a rotilor este inclinata spre exteriorul automobilului. In cazul unui unghi prea mare, apare uzura anvelopelor pe partile lor exterioare.

Unghiul de convergenta reprezinta distanta dintre partea anterioara si cea posterioara a doua roti de pe aceeasi osie, atunci cand privesti masina de sus.

Unghiul poate fi:

Pozitiv – partile anterioare ale rotilor sunt mai apropiate. Exagerarea acestui unghi duce la subvirare in curbe.
Negativ – partile anterioare ale rotilor sunt mai departate. Cand este exagerat, duce la supravirare in curbe.

Unghiul de fuga este distanta dintre o dreapta perpendiculara cu solul si axul pivotului de rotatie al rotii si este responsabil pentru stabilitatea din timpul deplasarii cu viteze mari.

Distribuie